Constructieproject Charles de Gaulle treinstation

Het glazen plafond van Charles de Gaulle treinstation is vervangen door prefab betonpanelen. Dit vanwege een uitbreiding met een extra spoorwegovergang over het bovenste niveau van het station. Begin 2020 kreeg Aerolift de opdracht om een hefoplossing te ontwikkelen voor het positioneren van de de betonpanelen in het plafond.

Oplossing om te positioneren

Zoals altijd hebben wij een op maat gemaakte hefoplossing ontwikkeld die perfect aansluit op de situatie. Alhoewel we eigenlijk niet kunnen spreken van een hefoplossing, maar meer een oplossing om te positioneren😉. In deze specifieke situatie worden de betonpanelen door een ander toestel op de zuignappen geplaatst. Vervolgens plaatst het Aerolift toestel de betonpanelen in het plafond met behulp van vacuümopties, zoals het onder de juiste hoek brengen om pilaren te ontwijken.

Op de locatie is geen elektriciteit aanwezig en vanwege het aantal mensen op het station, is een diesel aangedreven machine geen optie. Om deze reden is gekozen voor een accu. Om toch zoveel mogelijk uur door te werken, functioneert het heftoestel op minimale hoeveelheid energie.

Geen schade aan het betonelement

De Aerolift vacuüm hefoplossingen staan bekend om handlen zonder enige schade aan het product. Voor deze situatie moesten wij hiervoor ook rekening houden met de krachten van de Manitou waarmee het vacuüm heftoestel opereert. Zo breekt het betonnen paneel wanneer hier teveel druk op wordt gezet tegen het plafond. Om dit probleem op te lossen is het vacuümtoestel voorzien van veren.

Het vacuümtoestel is bevestigd aan de lepels van de Manitou. Om te positioneren is het vacuümtoestel ontworpen om altijd boven de hoofdbalkconstructie van de Manitou te blijven. De positioneermogelijkheden van het vacuümtoestel zijn praktisch eindeloos:

  • Het toestel is in staat om 185 graden, met de klok mee en tegen de klok inm te roteren om zo in alle benodigde posities te komen. Dit wordt hydraulisch uitgevoerd
  • Het zuignappenframe kan 70 mm over de XY-as worden verplaatst, aangezien deze kleine aanpassingen  niet eenvoudig met de Manitou gaan.
  • De zuignappen kunnen onafhankelijk van elkaar kantelen, om niet alleen platte maar ook gebogen elementen te handlen.
  • De positie van de vier zuignappen kan eenvoudig in de lengte of de breedte worden versteld ten opzichte van het zwaartepunt van de betonnen panelen en om rekening te houden met uitsparingen.
Download brochure Vraag offerte aan
Beton

Specificaties:

  • Frankrijk
  • 2020
  • 1.000 kg

Product

  • Prefab betonnen panelen
  • Vlakke en gebogen elementen
  • Lengte: 1.500 – 2.500 mm
  • Breedte: 2.500 – 4.500 mm

Meer over de hefoplossing

  • Aantal zuignappen: 4
  • Aandrijving: Accu
  • Lengte toestel: 4.000 mm
  • Beedte toestel: 1.500 mm
  • Hoogte toestel: 3.200 mm
  • Eigen gewicht: 400 kg